Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Gebruikte onderdelen en in- en verkoop schadeauto's
Maandag t/m vrijdag 08.00-17.30

Auto onderdelen uitgelicht: de uitlaat

De uitlaat van een auto heeft drie belangrijke functies: het dempen van het geluid van de motor en het verbeteren van de prestatie van genoemde motor. Een andere belangrijke functie van de uitlaat is het onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen. Dit gebeurt in combinatie met een katalysator.

Als men denkt aan het woord ‘uitlaat’, denken veel mensen aan de uitlaatpijp. Dit is het achterste gedeelte van de uitlaat die onder de auto uitsteekt. De rest van de uitlaat loopt echter onder de hele auto door en bestaat uit meerdere onderdelen. De techniek hierachter wordt met de jaren steeds complexer; de uitlaat bestaat uit steeds meer onderdelen. Dit heeft te maken met de steeds strengere milieuregels die gehanteerd worden voor uitlaatgassen.

Geluidsdemping

Een belangrijke functie van de uitlaat is het dempen van  het geluid dat de motor produceert. De dempers zitten meestal op drie plekken: de voordemper, de middendemper en de einddemper. De midden demper wordt ook wel resonator genoemd.

Reiniging van uitlaatgassen

In het voorste gedeelte van de uitlaat, net achter de motor bevind zich de katalysator. Dit onderdeel zorgt ervoor dat de uitlaatgassen worden gereinigd. De katalysator zorgt ervoor dat schadelijke stoffen zoals koolstofmonoxide en stikstofoxiden worden omgezet in koolstofdioxide en waterdamp. Aan beide kanten van de katalysator bevind zich een lambdasonde, die samen het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen regelen. Hierdoor kan de katalysator optimaal zijn werk doen.

Een ander onderdeel in de uitlaat dat zorgt voor een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen is het roetfilter. Deze zitten voornamelijk in dieselauto’s, aangezien deze motoren meer schadelijke stoffen uitstoten dan benzinemotoren. Het roetfilter, ook wel partikelfilter genoemd, zit in de uitlaat net voor de katalysator en vangt de roetdeeltjes op die door de onvolledige verbranding van de diesel ontstaan. De afgevangen deeltjes in het filter worden regelmatig verbrand, om verstopping te voorkomen. Dit gebeurt automatisch om de paar honderd gereden kilometers.

Recirculatie en koeling van uitlaatgassen

Automotoren beschikken over een recirculatiesysteem, om ervoor te zorgen dat de brandstof zo goed mogelijk wordt verbrand. Dit onderdeel wordt ook wel de EGR-klep genoemd. De EGR-klep bevind zich aan het begin van de uitlaat en zorgt ervoor dat uitlaatgassen die niet worden verbrand terug worden gevoerd naar de motor. Op deze manier wordt er minder zuurstof verbrand, waardoor er minder stikstofoxiden worden geproduceerd. Daarnaast koelt de EGR-klep samen met de hittebeschermingsplaat en de koeler voor de uitlaatterugvoering de motor en de uitlaatgassen af. Zo wordt de zuurstof beter afgevoerd en zijn de motoren zuiniger. Ook de klep voor de uitlaatgasrecirculatieregeling stuurt een deel van de uitlaatgassen weer de motor in.

Meer over auto onderdelen zoals verlichtingdieselmotoren en benzinemotoren en andere autoblogs vind je op onze blogpagina.

Certificeringen & Partners

Wij zijn lid van de volgende organisaties:
VBV
RDW
Stiba
ARN
KZD
Erkend Duurzaam