Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Gebruikte onderdelen en in- en verkoop schadeauto's
Maandag t/m vrijdag 08.00-17.30

Auto onderdelen uitgelicht: de distributieriem

Het is een gevreesd woord tijdens het bezoek aan de garage: de distributieriem. De riem is een essentieel onderdeel van de motor: hij zorgt namelijk voor de connectie tussen de krukas en nokkenas, wat zorgt voor de aandrijving van de auto. De distributieriem dient op tijd vervangen te worden om dure reparaties voor te zijn.

De distributieriem is gemaakt van rubber en dient om de zoveel jaren of kilometers vervangen te worden. In het instructieboekje staat wanneer dat moet gebeuren: dit verschilt per type auto en merk. Grofweg moet de riem tussen de 120.000 en 150.000 kilometer vervangen worden. Wanneer je het te lang uitstelt, breekt de riem en heb je kans op onherstelbare motorschade. Tijdens het vervangen van de distributieriem worden vaak ook de waterpomp en de spanrollen vervangen. Dit is kostbaar, maar noodzakelijk onderhoud aan de motor.

Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?

De distributieriem wordt preventief vervangen bij een bepaalde kilometerstand, meestal bij 120.000 tot 150.000 kilometer. Het exacte aantal kilometers verschilt per auto en staat zoals hierboven aangegeven in het instructieboekje. Vaak wordt geadviseerd om de riem al eerder te vervangen om het risico op een kapotte distributieriem te verkleinen. Als de auto gemiddeld weinig kilometers rijdt, kan de riem uitdrogen, waardoor vervanging eerder nodig is. Ook bij auto’s die veel stadskilometers rijden, slijt de riem sneller dan de kilometerstand doet vermoeden.

Gebroken distributieriem en doorgeslipte distributieriem

Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of doorslippen. Bij het breken van de distributieriem houdt de motor er helemaal mee op. In het ergste geval kan er forse motorschade ontstaan, doordat een van de zuigers in de motor tegen een geopende klep aanstoot. Het gevolg: een prijzige reparatie. Bij het doorslippen van de distributieriem merk je dat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Als dit gebeurt, dien je zo snel mogelijk de garage te bezoeken.

Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden uit zichzelf, mits de auto goed wordt onderhouden. Wel slijten de tanden van de riem na verloop iets, wat een oorzaak van doorslippen kan zijn. Ook als de riem onvoldoende op spanning staat, kan hij gaan doorslippen. Het op spanning zetten gebeurt tijdens een grote beurt en wordt in het onderhoudsboekje gezet.

Wat kost het om de distributieriem te vervangen?

De kosten van een nieuwe distributieriem beginnen bij € 50. Wat de reparatie prijzig maakt is de montage: deze duurt al snel 2-3 uur, afhankelijk van het type auto. Deze tijdsduur geldt bij het op tijd vervangen van een distributieriem. Bij een gebroken of doorgeslipte distributieriem zullen de kosten beduidend hoger zijn, omdat hier meer tijd in de montage gaat zitten. De kosten kunnen hiervoor oplopen tot in de duizenden euro’s.

Meer over auto onderdelen zoals verlichtingdieselmotoren en benzinemotoren en andere autoblogs vind je op onze blogpagina.

Certificeringen & Partners

Wij zijn lid van de volgende organisaties:
VBV
RDW
Stiba
ARN
KZD
Erkend Duurzaam