Cookies management by TermsFeed Cookie Consent
Gebruikte onderdelen en in- en verkoop schadeauto's
Maandag t/m vrijdag 08.00-17.30

Stap voor stap: de turbo van je auto vervangen

Vervang zelf de turbo van je auto met ons handige stappenplan

Ben je een beetje handig en heb je verstand van auto’s? Dan is het vervangen van de turbo van je auto niet moeilijk. Het demonteren en de montage van de nieuwe – of gebruikte – turbo is geen hogere wiskunde; het is echter wél belangrijk dat je eerst onderzoekt wat de oorzaak is van de kapotte turbo. Als je ontdekt hebt hoe deze stuk gegaan is, kun je het in de toekomst voorkomen. Lees snel verder om stap voor stap de turbo van je auto te vervangen.

Voorwerk: achterhaal de oorzaak van de kapotte turbo

Het klinkt logisch, maar het wordt vaak vergeten: onderzoek of de turbo van je auto écht kapot is. Bij vermogensverlies trekt men vaak te snel conclusies en wordt een verstopping in het inlaatsysteem of een injectieprobleem over het hoofd gezien. Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken:

  • De turbo heeft te weinig smering gehad. Dit wordt meestal veroorzaakt door een geblokkeerde of lekkende olieleiding.
  • De olie die zorgt voor smering van de turbo, is vervuild. Achterstallig onderhoud aan de auto kan hiervan de reden zijn.
  • De turbo is beschadigd door inslag van bijvoorbeeld een steentje. Het kleinste voorwerp kan er al voor zorgen dat de turbine of het compressorwiel kapot gaat.

De montage van de nieuwe turbo

Waarschuwing vooraf: Of je nu een gloednieuwe, gereviseerde of gebruikte turbo hebt gekocht om te monteren in je auto, controleer altijd of de nieuwe turbo hetzelfde onderdeelnummer heeft als de huidige. Ondanks dat ze er misschien precies hetzelfde uitzien, kunnen de specificaties behoorlijk verschillen. Een verkeerde turbo kan grote schade toebrengen aan je auto, dus bel bij twijfel altijd de leverancier.

Stap 1: controle van belangrijke onderdelen

Voor je begint met de montage, is het verstandig om de volgende onderdelen te controleren:

  • Check of de olieaanvoerleiding en olieafvoerleiding verstopt zijn of dat er een knik inzit;
  • Beoordeel de conditie van de motor en de carterontluchting;
  • Check de volgende onderdelen op vervuiling, lekkage of de aanwezigheid van kleine deeltjes: luchtfilter, filterhuis, luchtleidingen, intercooler en inlaatspruitstuk;

Stap 2: olie verversen

Als je de punten bij stap 1 hebt gecontroleerd, ververs je de motorolie en zet je er een nieuw oliefilter op. Het is ook verstandig om – zeker als de motor veel kilometers heeft gelopen – de drukleiding tussen de oliepomp en het filter te vullen met nieuwe olie.

Stap 3: de turbo loskoppelen

De oude turbo haal je los door de bouten en moeren los te draaien waarmee hij gemonteerd zit. Leg deze apart, zodat je de nieuwe turbo vast kunt zetten met de juiste bouten. Als je de oude turbo gedemonteerd hebt, maak je de flenzen schoon en monteer je de goede pakkingen.

Stap 4: sluit de nieuwe turbo aan

Heb je een nieuwe turbo gekocht? Dan zitten er waarschijnlijk een aantal dopjes in. Verwijder deze en controleer vervolgens goed of je ze er allemaal uitgehaald hebt. Als de turbo vrij is van afdekdopjes, dan doorloop je de volgende stappen om de nieuwe turbo te monteren:

  • Zet de turbo op je motorblok of het spruitstuk;
  • Maak de uitlaat vast aan de turbo;
  • Zet alles vast met de bouten en moeren die je bij stap 3 apart hebt gelegd;
  • Sluit de olieafvoerleiding aan op de turbo.

Let op: monteer bij voorkeur een nieuwe olieafvoerleiding. Je kunt immers aan de buitenkant niet zien of deze aan de binnenkant beschadigd is.

Stap 5: maak de olietoevoer klaar voor gebruik

Met een injectiespuit spuit je wat nieuwe motorolie in de olietoevoer van de turbo, waarna je de leiding van de olietoevoer aansluit. Monteer ook de inlaat en de luchtslang aan het compressorhuis van de nieuwe turbo.

Stap 6: de turbo testen

Heb je alles aangesloten? Start dan de auto, maar laat hem niet aanslaan! Dit doe je niet via het contact, maar via de bobines (bij een benzinemotor) of de raildruksensor of injectoren (bij diesels). Start voor zo’n 10 tot 15 seconden.

Stap 7: de laatste controle

Start nu de motor via de gebruikelijke manier en laat deze een aantal minuten lopen. Wanneer de motor loopt, controleer je de motor en leidingen op lekkages van bijvoorbeeld olie, lucht en uitlaatgassen. Kun je er niet goed bij? Gebruik dan een klein spiegeltje om bijvoorbeeld de olieleidingen te checken. Check ook het oliepeil nog een keer.

Extra hulp nodig?

Heb je nog vragen over het vervangen van je turbo, dan kun je altijd contact opnemen met onze experts via 0546 441 166. Je kunt ook de pdf downloaden voor extra advies: inbouwadvies turbo.

Bestel hier je gebruikte turbo

Ben je benieuwd of wij een gebruikte turbo hebben voor jouw auto? Bekijk de pagina Auto onderdelen of vul hieronder je kenteken in en bekijk de beschikbare onderdelen voor jouw auto. Al onze auto-onderdelen zijn uitvoerig getest en door onze experts beoordeeld als veilig.

Certificeringen & Partners

Wij zijn lid van de volgende organisaties:
VBV
RDW
Stiba
ARN
KZD
Erkend Duurzaam