Vervang zelf de turbo van je auto met ons handige stappenplan
Ben je een beetje handig en heb je verstand van auto’s? Dan is het vervangen van de turbo van je auto niet moeilijk. Het demonteren en de montage van de nieuwe – of gebruikte – turbo is geen hogere wiskunde; het is echter wél belangrijk dat je eerst onderzoekt wat de oorzaak is van de kapotte turbo. Als je ontdekt hebt hoe deze stuk gegaan is, kun je het in de toekomst voorkomen. Lees snel verder om stap voor stap de turbo van je auto te vervangen.
Het klinkt logisch, maar het wordt vaak vergeten: onderzoek of de turbo van je auto écht kapot is. Bij vermogensverlies trekt men vaak te snel conclusies en wordt een verstopping in het inlaatsysteem of een injectieprobleem over het hoofd gezien. Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken:
Waarschuwing vooraf: Of je nu een gloednieuwe, gereviseerde of gebruikte turbo hebt gekocht om te monteren in je auto, controleer altijd of de nieuwe turbo hetzelfde onderdeelnummer heeft als de huidige. Ondanks dat ze er misschien precies hetzelfde uitzien, kunnen de specificaties behoorlijk verschillen. Een verkeerde turbo kan grote schade toebrengen aan je auto, dus bel bij twijfel altijd de leverancier.
Voor je begint met de montage, is het verstandig om de volgende onderdelen te controleren:
Als je de punten bij stap 1 hebt gecontroleerd, ververs je de motorolie en zet je er een nieuw oliefilter op. Het is ook verstandig om – zeker als de motor veel kilometers heeft gelopen – de drukleiding tussen de oliepomp en het filter te vullen met nieuwe olie.
De oude turbo haal je los door de bouten en moeren los te draaien waarmee hij gemonteerd zit. Leg deze apart, zodat je de nieuwe turbo vast kunt zetten met de juiste bouten. Als je de oude turbo gedemonteerd hebt, maak je de flenzen schoon en monteer je de goede pakkingen.
Heb je een nieuwe turbo gekocht? Dan zitten er waarschijnlijk een aantal dopjes in. Verwijder deze en controleer vervolgens goed of je ze er allemaal uitgehaald hebt. Als de turbo vrij is van afdekdopjes, dan doorloop je de volgende stappen om de nieuwe turbo te monteren:
Let op: monteer bij voorkeur een nieuwe olieafvoerleiding. Je kunt immers aan de buitenkant niet zien of deze aan de binnenkant beschadigd is.
Met een injectiespuit spuit je wat nieuwe motorolie in de olietoevoer van de turbo, waarna je de leiding van de olietoevoer aansluit. Monteer ook de inlaat en de luchtslang aan het compressorhuis van de nieuwe turbo.
Heb je alles aangesloten? Start dan de auto, maar laat hem niet aanslaan! Dit doe je niet via het contact, maar via de bobines (bij een benzinemotor) of de raildruksensor of injectoren (bij diesels). Start voor zo’n 10 tot 15 seconden.
Start nu de motor via de gebruikelijke manier en laat deze een aantal minuten lopen. Wanneer de motor loopt, controleer je de motor en leidingen op lekkages van bijvoorbeeld olie, lucht en uitlaatgassen. Kun je er niet goed bij? Gebruik dan een klein spiegeltje om bijvoorbeeld de olieleidingen te checken. Check ook het oliepeil nog een keer.
Heb je nog vragen over het vervangen van je turbo, dan kun je altijd contact opnemen met onze experts via 0546 441 166. Je kunt ook de pdf downloaden voor extra advies: inbouwadvies turbo.
Ben je benieuwd of wij een gebruikte turbo hebben voor jouw auto? Bekijk de pagina Auto onderdelen of vul hieronder je kenteken in en bekijk de beschikbare onderdelen voor jouw auto. Al onze auto-onderdelen zijn uitvoerig getest en door onze experts beoordeeld als veilig.