Auto onderdelen uitgelicht: de V-snaar of multiriem

10 April, 2018 12:17

Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor. Aangezien de meeste auto’s van tegenwoordig beschikken over stuurbekrachtiging en een airco (die ook worden aangedreven door de V-snaar), spreken we van een multiriem. De multiriem zelf wordt op spanning gehouden door spanrollen en wordt weleens verward met de distributieriem. Deze zit echter dieper in de auto en is dus niet direct zichtbaar, terwijl de multiriem dat wel is.

Tegenwoordig hebben alle auto’s stuurbekrachtiging, en de meeste airco en spreken we eerder van een multiriem dan van een V-snaar, omdat hij ook de pomp van de stuurbekrachtiging en de aircopomp aandrijft. De V-snaar of multiriem wordt op spanning gehouden door middel van één of meer spanrollen.

Slijtage van de multiriem of v-snaar

De multiriem of v-snaar is gevoelig voor slijtage en zal op den duur uitrekken en scheurtjes vertonen. Een riem maakt gebruik van spanrollen en geleiderollen. Deze bewegende onderdelen zijn uiteraard ook aan slijtage onderhevig. Wanneer de riem in slechte staat is zal deze gaan slippen omdat de riem te weinig grip heeft. Het slippen veroorzaakt het piepende, gierende geluid dat je hoort tijdens het wegrijden. De multiriem of v-snaar moet in dat geval waarschijnlijk vervangen worden. In veel gevallen zijn ook de spanrollen en geleiderollen dan toe aan vervanging.

Ook zorgt de V-vorm voor meer grip op de poelies waar hij overheen loopt. Het is overigens geen getand profiel, bij een V-vorm is er lichte slip mogelijk en geoorloofd.

Wel is het zaak om de V-snaar op spanning te houden. Slijtage, uitdroging en kou zorgen er voor dat de snaar te veel gaat slippen. Dit hoor je aan het piepende geluid dat onder de motorkap wegkomt. Als de V-snaar zijn werk niet meer goed kan uitvoeren, doen andere onderdelen dit ook niet.

Daarom is het van belang om de V-snaar op tijd te laten vervangen. Bij een reguliere onderhoudsbeurt wordt er altijd gekeken of de V-snaar nog goed (genoeg) is. Het vervangen van een V-snaar brengt over het algemeen geen hoge kosten met zich mee. Het te lang doorrijden met een slecht functionerende V-snaar kan schade veroorzaken aan andere onderdelen. In dat geval zullen de herstelkosten al snel hoger oplopen.

Versleten V-snaar of multiriem

De riem is de kern van het systeem en wordt beschouwd als een kritische component. Hij drijft zoveel verschillende componenten aan dat het uitvallen van zelfs maar één hiervan direct tot onveilige situaties kan leiden. Zodra de motor draait, is de riem continu in werking. De hoge temperaturen onder de motorkap plus de constante buiging eisen natuurlijk hun tol: na verloop van tijd raakt zelfs de beste riem versleten en moet hij vervangen worden.

Een versleten multiriem is op de volgende manieren te herkennen:

  • Afgebroken ribben
  • Verspreide barsten op de ribben
  • Afgesleten riemmateriaal tussen de ribben
  • Loszittende ribben
  • Grind tussen de ribben
  • Loszittende buitenste riemribben
  • Plakkerig of opgezwollen oppervlakte door olieverontreiniging
  • De riem is doormidden gebroken

Meer over auto onderdelen zoals verlichtingdieselmotoren en benzinemotoren en andere autoblogs vind je op onze blogpagina.

< Auto onderdelen uitgelicht: de turbo Auto onderdelen uitgelicht: de verschillende carrosserievormen >

Contact & route

Contact
& route

Autobedrijf Broekhuis
Broekhuisweg 5
7665 TW Albergen

Onderdelen:
0546 - 44 11 66
parts@broekhuisautos.nl

maps