Auto onderdelen uitgelicht: de turbo

3 Mei, 2018 12:22

De turbo is tegenwoordig in bijna alle motoren te vinden. De invoering van de turbo begon bij de dieselmotoren, die zonder turbo te weinig vermogen hadden. Ook de benzinemotoren moeten er aan geloven: motoren worden steeds kleiner geproduceerd, maar wel voorzien van een turbo. Hierdoor leveren de motoren hetzelfde of zelfs meer vermogen dan grotere turbo loze motoren. Er zitten echter ook nadelen het gebruiken van een turbo. In ons nieuwste blog leest u alles over de voor- en nadelen hiervan.

Een turbo werkt op de volgende manier: vanuit het uitlaatspruitstuk worden de uitlaatgassen uit de cilinders naar de turbo gevoerd. Door de druk die hierdoor ontstaat, gaat het turbinewiel draaien. Simpel gezegd zorgt een turbo ervoor dat er meer lucht en brandstof in de cilinders terecht komen, waardoor er een hoger vermogen beschikbaar is.

De voor- en nadelen van een turbomotor

De turbo biedt veel voordelen. Toch kiest niet elke fabrikant er voor om een turbo te laten inbouwen. De turbo heeft de volgende voor- en nadelen:

Een turbomotor heeft de volgende voordelen:

  • Met een turbo haal je met een relatief kleine motor veel vermogen. De verhouding tussen het gewicht en de motor is dus gunstiger.
  • Over lange afstanden verbruikt een turbomotor minder, doordat de motor minder toeren maakt
  • De uitstoot van schadelijke stoffen is lager bij een turbomotor
  • Turbomotoren zijn doorgaans stiller dan motoren zonder turbo. De turbo zelf fungeert zelfs als een extra uitlaatdemper
  • Een turbomotor verliest minder zijn vermogen als de auto op grotere hoogtes gebruikt wordt. Dit is bij motoren zonder turbo wel het geval.
  • Het ‘turbogat’. De turbo werkt pas vanaf een bepaald toerental. Door de uitlaatgassen begint de turbo te werken en deze komen pas vrij bij een hoog toerental.
  • Meer vermogen betekent meer belasting: de motor als geheel gaat minder lang mee, doordat het hogere vermogen een grotere belasting vormt voor de motor. Dit nadeel kan worden opgevangen door altijd warm te rijden en de motor na stilstand goed af te laten koelen.

Echter heeft een turbo ook de volgende nadelen:

Het gebruik van een turbo heeft dus zo zijn voor- en nadelen. Hier is niet per se een juiste keuze in te maken, omdat de ene motor langer mee gaat dan de ander.

Meer over auto onderdelen zoals verlichting, dieselmotoren en benzinemotoren en andere autoblogs vind je op onze blogpagina.

< Het verschil tussen wieldoppen en velgen Auto onderdelen uitgelicht: de V-snaar of multiriem >

Contact & route

Contact
& route

Autobedrijf Broekhuis
Broekhuisweg 5
7665 TW Albergen

Onderdelen:
0546 - 44 11 66
parts@broekhuisautos.nl

maps