De verschillen tussen de dieselmotor en de benzinemotor
Sinds de productie van de eerste verbrandingsmotor in 1862, heeft de motor een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Automotoren komen tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Zo heb je de bekende diesel- en benzinemotor. In dit blog leggen we de belangrijkste verschillen uit.
De werking van een benzinemotor en de dieselmotor: wat is het verschil?
De werking van een benzinemotor en een dieselmotor is in zekere zin hetzelfde. Beide motoren maken gebruik van een mengsel dat verbrand wordt, waardoor er energie ontstaat. Het verschil zit in het ontstekingsmechanisme. Bij een benzinemotor wordt de brandstof door middel van een bougie ontstoken, terwijl de brandstof in een dieselmotor ontstoken wordt door zelfontbranding.
Koppel en vermogen
Het grote verschil tussen de motoren zit in de praktijk vooral in de rijervaring. Een dieselmotor staat bekend om de hoge koppel, terwijl een benzinemotor gelijk staat aan een hoog vermogen. De koppel is een graadmeter voor de kracht die een motor geeft bij een bepaald aantal toeren. Het wegrijden met een dieselauto gaat makkelijker door de hoge koppel. Zelfs bij weinig toeren rijdt een dieselmotor prima door, wat betekent dat er ook minder geschakeld hoeft te worden. Dieselmotoren worden daarom vaak gebruikt als lesauto: het rijdt eenvoudiger en relaxter.
Benzinemotoren staan er om bekend dat er sneller mee opgetrokken kan worden. Daarnaast maakt de benzinemotor meer toeren, wat zorgt voor meer vermogen. In de autosport wordt daarom doorgaans altijd met een benzinemotor gereden.
Het verschil tussen de benzinemotor en dieselmotor wordt echter steeds kleiner, mede door de komst van de turbo, die voornamelijk in dieselmotoren zit. Deze turbo zorgt voor een beter gevulde verbrandingskamer, wat leidt tot meer koppel en vermogen.
Kosten en verbruik
De rijervaring is niet de enige afweging bij het maken van een keuze tussen de twee motoren. Het financiële plaatje is doorgaans ook belangrijk. Iemand die weinig kilometers maakt, is goedkoper uit met een benzinemotor. De wegenbelasting is namelijk een stuk lager, waardoor je maandelijks minder vaste kosten hebt. Een benzinemotor rijdt echter minder zuinig dan een dieselmotor. Daarnaast is de prijs per liter ook hoger. Het break even punt ligt rond de 20.000 à 25.000 kilometer per jaar. Rijd je minder dan 20.000 kilometer per jaar, dan is benzine rijden een betere keuze.
Een dieselauto kan doorgaans verder door rijden zonder te tanken dan een benzineauto, doordat een dieselmotor gemiddeld een verbruik van 1:18 heeft, terwijl een benzinemotor gemiddeld 1:13 haalt. Daarnaast heeft een dieselmotor vaak een grotere tankinhoud, wat de actieradius nog verder ten goede komt.
Geluid en het milieu
Diesels staan er om bekend dat ze luidruchtiger zijn dan benzineauto’s. Ondanks dat autofabrikanten zorgen voor een betere demping van het lawaai, maakt een diesel nog steeds meer lawaai dan een benzineauto. Het verschil is vooral te merken bij oudere auto’s.
Daarnaast zijn dieselauto’s vervuilender voor het milieu, waardoor je meer wegenbelasting betaalt voor een diesel. De afgelopen jaren is er veel energie en aandacht gestoken in het milieuvriendelijker maken van auto’s om de CO2-uitstoot te verminderen. Ondanks dat de CO2-uitstoot is verminderd, is de motor nog steeds erg vervuilend door het hoge percentage stikstof en fijnstof wat de auto uitstoot.
Bij Autobedrijf Broekhuis kunt u terecht voor allerlei soorten motoren. Wij hebben schadeauto’s met een bouwjaar variërend van 1998 tot 2016 van alle merken; van Audi en Ferrari tot Volkswagen en Fiat. Bekijk ons assortiment schadeauto’s via de website.